perjantai 31. lokakuuta 2014

LIDL puheenaiheena.

Lidlistä on puhetta.
LIDL antaa työtä monille nuorille. Opiskelija saa tarvittavaa lisää pieneen budjettiinsa, työtön löytää itsellensä työtä, palkattu henkilökunta maksaa veronsa kotimaahan, kuluttaa ansionsa omien valintojensa mukaan kuten me muutkin veronmaksajat ja palkansaajat.
Monet arvotelevat sitä, että on annettu niin suuri tila saksalaiselle kauppaketjulle.
Heidän tuomansa liikerakennusidea vain on se joka antaa parhaan tuloksen, liikeidean, halvempien tuotteiden yhteistyönä.
Suuret palatsimaiset ostosparatiisit nielevät voitot, siitä ei ole epäilystäkään.
Ainakin haukkavat suuren osan voitoista.
Suurten myymälöiden tavarahävikistä ei koskaan ole osunut silmiini lukuja, mutta en usko niiden pieniä olevan.
Tuon lisäksi se antaa kuljetusalallekin työtä. Joka yö monet rekat kuljettavat tavaraa myymälöihin.
Iso osa myynnissä olevista tuottaesta on kotimaiselta tuottajalta.
Hintaero johtuu suurelta osin siitäkin, että hävikkiä syntyy paljon vähemmän kuin suurissa marketeissa, joissa hävikin määrän tuottama tappio on jo laskettu jokaisen tuotteen hintaan, kun ennakolta tiedetään, että koko partti ei mene kaupaksi määräajassa, hintaa nostetaan, osa myydään sitten halvemmalla, osa menee roskiin. Myös nämä valtavat mainokset, kymmenet lehdet julkaisevat sivumäärällä mainoksia, katsokaapa mainosten hintoja palstamillimetreittäin, se on tavallaan hukkaan heitettyä rahaa. Kaikkien on pakko syödä!
En juokse mainosten perässä hakemassa alennustuotteita, ellei ole kyse jostain isosta kodin tuotteesta ja silloinkin vertailen hintoja netissä. Kun on tietokone, ovat tarjoukset lähellä, vain klikkaus ja haku.
En osta netistä.
Se on se vihon viimeinen tapa hävittää työpaikkoja.
Samoin kuin itsepalveluna tapahtuva ruokailu ja astioiden kantaminen, ennen oli siihenkin palkattua nuorisoa joka oppi työnteon saloja ainakin lomien aikana. Asiakas tekee ilmaiseksi!
Miettimään nyt omia tapoja ja käytäntöjä.
Mikä se näitä kotimaisia kauppaketjuja riivaa.
Ostivat aikoinaan kaikki pienet kilpailijat omikseen, K kauppias on keskusliikkeen orja, ei kuten ennen, jolloin sai myydä vapaasti muiltakin ostamiaan tuotteita.
Hinnat nousivat, tuli LIDL ja nyt suuret kotimaiset liikkeet syyttävät, että markkinat ovat pienentyneet eikä kauppa käy. Se netikauppakin, joku senkin tuotot kerää ja ei tarvita suuria ostoparatiiseja.
Me asiakkaat osoitamme suosiomme jaloillamme. Tuoton saa usein halvin, jos on mahdollisuus valita kalliin ja halvan välillä. Eikä pelkkä kotimaisuus ole ainut valintakriteeri.
Kalliit tuotteet voi vaihtaa halvempiin.
Se on kuin lääkkeiden kanssa, ota halvempi versio, se auttaa yhtä paljon.
Nälkäkin lähtee halvemmillakin potuilla ja leivällä.
LIDL levitköön.

Ei kommentteja: