lauantai 1. helmikuuta 2014

Mitä minä jätän itsestäni muistoksi.

Kotini on kuin minäkin.
Täynnä tarpeetonta, käyttämätöntä, tai käytöstä jo poistettua.

Eilen istuin tuolla vierashuoneessa, eli isossa makuuhuoneessa katsoen hyllyn sisältöä lasiovien takana ja hyllyn päällä.
Paljon kirjoja ja valokuvakansioita, paljon palkintoina saatuja lahjaesineitä, lasia, kuparia, kristallia, mukana matkamuistoja ja keräilyesineitäkin.
Kaikki niin tarpeetonta.
Kotisi on kuin sinäkin, siinä sinun sielusi, mietin.
Seinällä on isäni valmistama tuohikontti, hänen kaivertamansa puutyö, kolmiulotteinen taulu vanhasta pirtistä.
Hän oli taiteellinen. Hänellä oli aina liian vähän aikaa paneutua harrastukseensa, koska hän hankki perheelle elatusta kovalla työllä. Mietin, miksi hän ei heittäytynyt taiteilijaksi, miksi ei elänyt kuten olisi varmasti halunnut, tehden sitä mikä oli hänen sisällään, taide, ilmaisua käsien kautta.
Ehkä hän oli liian vastuuta kantava, ei uskaltanut antautua toteuttamaan itseään kuin vasta eläkeläisenä, ja sitten aikaa ei enää riittänytkään... se loppui liian aikaisin.
Emme koskaan saa tietää mihin kaikkeen hän olisi kyennyt. Vain muruja hänestä...

Mitä minä itse haluan, mihin kykenen, missä on minun elämäntyöni ja muistoni.
Onko se tuota tarpeetonta, sielutonta, pois heitettävää...
Voinko minä jo aloittaa sen mistä todella olen haaveillut. Joko on minun etsikkoaikani?

Siirryin toiseen huoneeseen ja havaitsin, sama täällä, palkintoja, muistoesineitä.... ei mitään minusta!
Jääkö minusta mitään muistoa, kuten isästäni, jätänkö mitään mitä katsoen lapseni ajattelevat... Hän oli äitini.
Kätteni työt puhuvat minusta, se on sitä kosketeltavaa ja todellista, mutta, jätänkö muuta jälkeä heihin, tai muihin ihmisiin?

Mitä te jätätte perinnöksi, ellei oteta lukuun maita, mantuja, taloja ja osakkeita tai rahaa.

Mistä lapsesi Sinut muistaa kun olet pois?
Mitä haluaisit heidän muistavan Sinusta?

Ei kommentteja: