perjantai 4. joulukuuta 2015

VR ja bussiliikenne.

Maaseutu ja kaupunki, asuinympäristöjä ja elinkeinon harjoittamiseen soveltuvia paikkoja. Aivan selvää, mutta kaupunkilaisten ja maalaisten epäsopua, toistensa elämää ja elämän arvoja arvostelevia mielipiteitä on kautta aikojen ollut ilmassa.
Nettijulkaisut jakavat mielipiteitä joita kaikilla meillä on mahdollisuus omana mielipiteenämme nettiin naputella.

Jälleen kerran huomasin kuinka julkisen liikenteen jakautuminen ja palvelut kohtelevat kaltoin maalla asuvia. Ihan omasta kokemuksesta tiedän millaisia vaikutuksia on linja-autojen aikataulujen muutoksista ja vuorojen lakkauttamisesta. Kangasniemeltäkin pääsi ennen Helsinkiin joko Joutsassa autoa vaihtaen, tai suoralla pikavuorolla joista jotkin vuorot muuttuivat  paikallisvuoroksi Joutsa - Pieksämäki välillä. Nyt on vuoroja lopetettu ja kiertomatka kulkee jopa Mikkelin kautta, kun Joutsan vuorot on lopetettu.
Juna vie, sanottiin aina ja siihen uskoin itsekin. Vie se, mutta kalliilla hinnalla kun vertaa siihen kuinka hinnat ovat linjaliikenteessä muuttuneet bussien eduksi.
VR tarjoaa punaisilla suurilla numeroilla 15 euron lippuja, juu, tarjoaa, mutta kuinkahan sellaisen lipun voi ostaa. Eilen selasin aikatauluja ja lippujen hintoja tarkoituksena matkustaa määrättynä päivänä Helsinkiin. Juupa juu, kaksinkeraisella hinnalla vuoro kuin vuoro, ellei ole valmis aamuyöstä lähtemään liikkeelle kun illalla pitää olla Helsingissä. Ei l-a. vuoroja ole siihen aikaan, ei pääse junalle.
Vaikka hintakilpailu vääristääkin yrittäjien asemaa, olen itse todennut kuinka halpaa ja helppoa on matkustaa OnniBussilla. Ainoa hankaluus siinä on tuo lippujen maksaminen ja tilaus. On oltava netti ja tulostin. Kaikilla niitä ei ole. VR lopettaa omat lipunmyyntinsä asemilla, monilla se on jo aiemmin loppunutkin, ja junaliputkin on tilattava netistä, tai maksettava automaatilla.
Helppoa kuin heinän teko, sanoo joku.
Ei ole helppoa. Olen sentään käyttänyttietokonetta ja osaan mielestäni käyttää maksu-automaattia ja puhelintakin. Kävi tässä eräällä pohjoisen visiitillä niin, että menin bussilla Mikkelin rautatie asemalle. Lipunmyynti oli kiinni. Osta automaatista. Olen eläkeläinen ja ns. Veturin jäsenkin. Olisin ollut oikeutettu kahteen tarjoukseen, eläkeläisen ja Veturin tarjoukseen. Ostin lippua Kajaanin kautta Rovaniemelle. Lippuautomaatti ei tuntenut reittiä, koska siinä oli kaksi junan vaihtoa. Lippu olisi pitänyt ostaa kolmessa osassa, eli ei mitään alennuksia ollut mahdollisuus automaattimaksulla käyttää hyväksi, enkä saanut koko lippua koska sitä reittiä ei automaatti tuntenut. Kirosin kyllä valintani. Jos olisin istunut omaan autoon olisin silloin ollut jo pitkällä.

Onneksi konnarilta sain lipun, mutta kalliimmalla hinnalla.
Toinen VR lippuselkkaus kun konnari ei saanut puhelimestani auki maksamaani lippua.
Olen luopunut junan käytöstä, vain Lappin joihinkin kohteisiin sitä kulkuneuvoa voi käyttää, ellei perillä ole oma auto välttämätön, useimmiten se minulla sitä on.

Niin... ostin eilen edestakaisen lipun Onnibussiin.
Sain halvalla ja tiedän että kyytiin mahtuu.

Pikallisliikenne on kaupungeissakin jokaisessa omansa, kaikissa ei samalla tasolla kuin Helsingissä.
Missä kaikesta liikenteestä valitetaan eniten? Helsingissä ja siell' pääkaupunkiseudulla tietenkin.  Kun paikallisjuna on kymmenen mn´´inuuttia myöhässä, haetaan korvausta kun se juna nyt oli myöhässä ja minä jäin vaihtojunasta tms.
Voi helkutti, sanon  minä.
Miksi ei ihminen lähde liikkeelle tarpeeksi ajoissa ehtiäkseen aikataulunsa mukaan?
Siksi, kun kaikesta nykyisin saa ja voi vaatia korvauksia.

Siinä nämä maamme kalliiksi tulleet päättäjät ovat onnistuneet, kaikesta maksetaan, mistä ikinä osaat maksua ja korvausta pyytää.
Paras kaikesta, romutuspalkkio autoista.
Siinä jaetaan valtin rahaa kuin kauraa kyyhkysille! Ota tästä, valtio maksaa, osta uusi, mitä siitä vanhasta... voi tuota avokätisyyttä päättäjiltä, eikä ilman saastuminen ole tuollakaan päätöksellä yhtään vähentynyt!